söndag 10 januari 2010

Julgransplundring

Nu åkte den ut. Julgranen. Det var ungefär hundra liter barr på golvet där den stod, samt i små koppar och på små fat lite här och där i huset. Granbarren hade nämligen inspirerat småflickorna att börja koka mat. Det låg också barr lite strategiskt utplacerat (läses överallt) på golvet där de små kockarna förflyttat sig med matleveranserna  Så, det fanns liksom inget att fundera på. Granens öde var tillbaks ut i kylan! Jag hade annars tänkt att den skulle få vara med några dagar till, men jag måste erkänna att det blev ganska skönt när den var borta ändå. Av bara farten så plockade jag ihop de få tomtar och annat juligt som var framme också. Nåja, allting är i alla fall ihopsamlat på ett bord i rummet. I morgon ska det förpassas till kartonger och in i förrådet. Stakar och stjärnor åker också bort, sen är det bara att vänta på våren =)

Efter vårt “städryck” så var det middagsdags och åhhh vilken middag säger jag bara. Mums! L-E hade gjort Per Morbergs oxrullader med gräddsås och till det avnjöt vi, välförkänta efter julgransplundringen, ett gott rött vin. De här rulladerna är verkligen goda, fyllda med morot, lök, cornichoner och bacon. Sååå gott! Förresten, jag provar att lägga in en länk till receptet http://www.recept.nu/1.284927/per_morberg/varmratter/kott/per_lagar_oxrullader_med_graddsas Hoppas det funkar, provlaga, ni kommer inte att ångra er!

Nu är det dags för bedtime. I morgon är det verkligen vardag på riktigt. Då ska barnen till dagis och vid sju-halvåttatiden ska vi vara klara att åka med pappsen ner till verkstan där min bil fått stå inne i värmen över helgen för att tina upp. Både Fanny och Lova har sovit gott till åtminstone nio varje morgon under jullovet. Jag bävar för morgondagen och hoppas att den här kylan ger sig snart!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar!